Policy Fellowship Program 2007-2008

Open

Society Fund
Bosnia & Herzegovina

The Public Broadcasting System in B-H

Between Ethnic Exclusivity
and Long Term Sustainabillity

Amer Dzihana

Executive Summary

The international community’s efforts to establish a functional and self-sustainable Public Broadcasting
System in B-H have not been fully successful, although its efforts date back since 1998. Instead, heated
discussions are still present on the political stage throwing into question the entire organization of the
Public Broadcasting System. Consequently, public television programs are not yet accepted by a big part
of the population of Bosnia-Herzegovina and this is especially pronounced in the case of Croats. Although
many important questions have been raised regarding equity of each of the B-H constituent peoples in
staffing and program production, the whole debate is further every day from objective indicators that
could show whether certain solutions are applicable or not. After all, “the paradox is that the concept of
the public broadcasting system we are discussing today has already become obsolete in Europe, except no
one has told us yet.” (Kontic, 2006)

One of the purposes of this paper is to examine the issue of reform and creation of a sustainable public
broadcasting system of Bosnia-Herzegovina from the aspect of exercise of ethnic rights and equal-

ity of each of the B-H constituent peoples and citizens, but also to point to other elements - legislative
framework and existence of political willingness for its change, efficiency of the system (funding, human
resources), complementarities of programming of public broadcasters within the broadcasting system,
challenges imposed by competition of commercial televisions, as well as the pending convergent, multi-
channel and digital environment - without which a public television system for all citizens of a country
cannot be imagined. Therefore, this paper aims to enrich the current discussion on PSB so that solutions
based on facts can be made which have a chance of long-term success.

The study findings support wide-spread opinion that RTRS is an almost exclusively Serb national television
and that RTVFB-H is a dominantly Bosniak television. On the other hand, the research revealed significant
participation of Croats in the RTVFB-H news program and dismiss the qualification that this TV station is
an exclusively Bosniak broadcaster. Besides, this paper presents and interprets various data on financial,
staffing and organizational aspects of the public broadcasters, exposing a lot of inconsistent solutions that
are applied today, and proposing measures for overcoming them.

Instead of proposing a set of radical measures on how to organize the PSB, this paper analyzes policy
options that are already on the table and gives recommendations for improvement that will be feasible
without much political willingness and without requiring a lot of investment. Three main policy options are
discussed - (a) to do nothing or almost nothing, (b) to create three separate exclusive language broad-
casters plus one state broadcaster, and (c) to create two or three thematic channels that will overcome
ethnic divisions.

By analyzing each of these options, the study concludes that it is necessary to adopt the already proposed
legislative framewaork as soon as possible in order to allow the functioning of the Corporation of PSB which
should enable more compatible operation of public broadcasters. Also, there is no doubt that existing
laws guarantee equality of each of the B-H constituent peoples and citizens, but its implementation is a
question of practice (political willingness first of all). The greatest responsibility for implementation of laws
lies on public television supervisory boards and directors and therefore measures are recommended that
will in the short-term period lead to equality in those program segments where this is easiest to achieve
(equal use of language in foreign subtitled programs) and where it is most important to achieve (editorial
positions, as well as presenter and journalist positions in the news program). In addition, guidelines are
provided for other stakeholders on how to contribute to long-term sustainability of public broadcasters and
equal representation of constituent peoples and other citizens in staffing and programming.

Amer Dzihana

holds MA degree in commu-
nication/journalism from the
Faculty of Political Sciences
in Sarajevo (2005). Currently,
he is working as a analyst
and coordinator of research
programme at Mediacentar
Sarajevo. He published several
articles about Digitisation of
television, Freedom on Ac-
cess to Information Act and
Public Service Broadcasting.
His research interests include:
public service broadcasting,
media and conflict, relations
between media policy and
public life.



Policy Fellowship Program 2007-2008

Table of contents

Executive Summary 1
Table of contents 2
1. Introduction 3
2. Problem description 5
2.1. Historical background 5
2.2. Present situation 7
2.3. Funding 8
2.4 .Human recousces 9
2.5. Equality of Peoples in Terms of Language, Culture and Tradition 11
2.6. Corporation of Public Broadcasting Services: Complementarities

or Competitiveness in Public Television Programming 13
3. Policy options 15
3.1. Marginal changes of existing policy solution 15
3.2. Three ethnic channels, plus one state channel 16
3.3. Thematic channels 19
3.4. Digital enivroment 20
4. Conclusion and Recommendations 21
Appendices 24
Bibliography 28



1. Introduction

In every country process of social integration largerly rely on media and communication sys-
tems. Although television is not the only one generator of mass public imagery, it is inscribed
with special powers. For european countries where exist dual broadcasting systems (com-
prising of public and commercial broadcasters) special role in creating social cohesion was
proscribed to public service broadcasters. Although the public service programming remit vary
from country to country there is a core of common features which are universally valid. One of
these features is social integration function of PSB. As David Levy points out:

“It serves as a reference point for all members of the public and is a factor for social cohesion

and integration of all individuals, groups and communities.” (Rumphorst, 2004)
For Bosnia and Herzegovina, country which was devastated and devided by the war from
1992-1995, questions of social integration and establishment of public service broadcasting
that will reach the whole of (or at least majority of) bh. population are inextricably intertwined
in the sense that PSB accepted by all citizens and ethnic groups is pre-condition for any further
process of social integration.

However, despite the international community’s efforts dating back since 1998, the Public
Broadcasting System in B-H has not been fully established yet and heated discussions are
still present on the political stage throwing into question the entire organization of the Public
Broadcasting System. Consequently, public television programs are not yet accepted by a big
part of the population of Bosnia-Herzegovina and this is especially pronounced in the case of
the Croat people.

It is entirely certain that the abovementioned debates on the PSB do not follow the logic of
discussions on the future of public television in Europe. While, on one hand, questions are
being raised in Europe regarding the future, goals and obligations of public television in the
context of a multi-channel, digital environment, which are imposed by a redefinition of public
interest categories and which allow particular audiences to get desired contents through
diverse thematic, commercial channels, rather than exclusively through public television
(Jakubowicz, 2006), on the other hand, in Bosnia-Herzegovina public interest is primarily
defined as ethnic interest and the entire PSB reform is primarily determined by questions
on what each ethnic community will get and to what extent. In this, one forgets that the
term “public” means addressing all citizens who live in the territory of the country, not just
particular ethnic communities. As Kontic (2006) points out ,,if a political settlement is ever
reached, i.e. if the law on public radio and television in BiH is ever passed, only then will
it become clear that the system has, in the meantime, become cumbersome, dysfunctional
and at odds with media trends. We live in an environment where decisions are made every
millisecond, where the technology changes as rapidly as the weather; so the local habit of
taking years to resolve any issue followed possibly by three-fold signings on parchment can
no longer be taken seriously, not even as a bizarre custom”.

One of the purposes of this paper is to examine the issue of reform and creation of a sustain-
able public broadcasting system of Bosnia-Herzegovina from the aspect of exercise of ethnic
rights of each of the B-H constituent peoples, but also to point to other elements (funding,
efficiency, program quality, etc.) without which a public television service for all citizens of a
country cannot be imagined. Therefore, this paper aims to enrich the current discussion on PSB
so that solutions based on facts can be made which have a chance of long-term success.

Open
Society Fund
Bosnia & Herzegovina

/7



Policy Fellowship Program 2007-2008

In the methodological sense, this study is a result of combining a primary and secondary re-
search process. Through interviews with representatives of public broadcasters and political
parties, original data, opinions and stands were obtained on current problems in the creation
of PSB, as well as perspectives for further development of reform. In addition, primary data
were also received through monitoring and analysis of programming on all three B-H public
televisions in terms of representation of language in news programs and foreign sub-titled
programs, as well as data on programs aimed at preserving and fostering the traditions and
cultures of the B-H peoples. (For detailed methodology used for this analysis, see Annex 1). On
the other hand, secondary data were received by analyzing the legislative framework regulat-
ing the public broadcasting system in B-H and interpreting various documents, reports and
analyses already written about the issue of creation and reform of PSB in B-H and analyses
concerning the future of public service broadcasting in Europe.

This study, along with an introduction, contains three more chapters. The second chapter
describes the historic context in which the process of transformation of former state televi-
sions into the public broadcasting system of B-H developed. Today's situation with the system
is then described in detail, both from a legislative viewpoint and from the position of funding,
human resources, equality of all citizens and peoples with regard to staffing and programming,
mutual relations of the public broadcasters that make up the system, and in the context of
upcoming tectonic changes in the understanding and consumption of television programming
brought about by digitalization and convergence.

The third chapter, based on an interpretation framework determined by parameters described
in detail in the previous chapter, evaluates solutions, i.e. proposals for further transformation of
the public broadcasting system in B-H.

Finally, in the fourth section, based on evaluation of alternative policy solutions, the results of
the study are summed up and recommendations are made to different parties, with the aim of
boosting the quality of the entire public broadcasting system to satisfy the particular interests
of each constituent people and ethnic minority, but also to promote the values that represent
Bosnia-Herzegovina's cohesive tissue.



2. Problem description

2.1. Historical background

Bosnia-Herzegovina saw the end of the war with three ethnically divided broadcasting sys-
tems. In the Republika Srpska, Serb Radio-Television was created and it was under the direct
influence of the ruling Serb Democratic Party (SDS). In one part of the B-H Federation, in the
territory of the former Herceg-Bosna, program was aired by Croatian RTV from Zagreb. The
previously only Bosnian-Herzegovinian television TVSA, renamed during the war into RTV of
Bosnia-Herzegovina, succeeded more or less in maintaining a multiethnic character despite
becoming a dominantly Bosniak television during the war (Durakovic, 2007) and tried to keep
the status of the official Bosnian-Herzegovinian radio and television station, but it practically
covered only that part of the B-H Federation inhabited by a Bosniak majority. (Media Plan
Institute, 2000) At that time two completely diametrical stands - that they want nothing in
common because they have their ethnic televisions (Serb and Croat national parties) and that
B-H already has Radio-Television of B-H where nothing should be changed (Bosniak parties)
prevented even the thought of creating a common radio and television in the spirit of the Day-
ton Agreement. (Media Plan Institute, 2000).

Faced with existing (ethno-national) informative barriers, even the international community
in B-H wandered in coming up with ways to eliminate the communication segregation. In
April 1996 (Brunner, 2002) an entirely new commercial network was created, TV OBN, which
covered the whole country and in which the international community invested some 20 million
euros, but it was abandoned after several years and became a private TV company (Kontic,
2006). It was only three years after the war that the international community in B-H repre-
sented by the Office of the High Representative (OHR) focused on transformation of state-run
RTV stations into public services.

The first steps towards creating PSB for the benefit of all citizens in B-H were initiated by OHR
in July 1998. In the following years the Office of the High Representative passed several deci-
sions (July 1999, October 2001, May 2002, June 2003) which created three main broadcast-
ers in B-H - PBS B-H (BHRT-- a country-wide public service), RTV Federation B-H (RTVFB-H),
and RTV Republika Srpska (RTRS).

Hence, the whole process of reform of PSB was characterized by lack of political will on the
part of all parties to follow the reform road charted by the international community. Practi-
cally all decisions and laws in this field were ultimately imposed by the Office of the High
Representative.

The main directions of reform with regard to Serb RTV were reflected in renaming it into Radio-
Television Republika Srpska (RTRS), with the aim of emphasizing that this television belongs
to all citizens of the RS and that it is not an ethnic Serb TV broadcaster (HR decision, 1999a),
and in linking up this television into the B-H Broadcasting System together with the other two
broadcasters, which again meant delegating certain powers to the level of the System, as well
as coordination and joint appearance with the other broadcasters that make up the system.
Also, it was very important for the international community to move this television from the pa-
tronage of SDS hardliners, which was achieved by relocating its seat from Pale to Banja Luka.
On the other hand, in terms of regulating Croatian broadcasters operating in B-H, OHR (HR
decision, 1999) called on HRT from Zagreb to adhere to international conventions and by 1

5

Open
Society Fund
Bosnia & Herzegovina

/7



Policy Fellowship Program 2007-2008

October 1999 to stop broadcasting its program in B-H by the terrestrial network, which it
did. In addition, the Independent Media Commission (IMC) of B-H passed a decision allow-
ing the largest Croat TV company - EROTEL TV, founded after the war, to broadcast on 11
TV transmitters instead of the previous 41, in effect reducing the station’s coverage to the
area of Mostar city and western Herzegovina (Marusic, 1999). After the company refused
to comply with the decision, the IMC passed a decision prohibiting it to broadcast. With
the assistance of SFOR, on 14 February 2000 the transmitters on which the TV station was
broadcasting were seized and EROTEL was shut down. According to CRA Report (2001)
EROTEL TV was among those broadcasters that have been subject to the highest number
of decision in relation to their breach of the CRA Rules and Regulations and the operation of
the physical enforcement of the close-down decision on Erotel TV has been the a first one of
that kind. On the other side, it is important to note that an OHR decision from July 1999 had
stipulated that on the newly-created RTVFB-H, “One of the channels shall, as a rule, use the
Croatian language and the other channel shall, as a rule, use the Bosnian language.” (HR De-
cisions, 1999). However, as Udovicic observes (2000), it was becoming increasingly certain
that constituency would be restored to Serbs in the Federation and the consciousness also
prevailed that the public service should be the medium of everyone, rather than a roughly
carved up ethnic testing range, and so the international community gave up on two chan-
nels in two languages and the 2002 law prescribed that Federal Television shall broadcast
on just one channel, but that it shall use all three languages of the constituent B-H peoples.
Bosnian-Herzegovinian Croats were thus left without an exclusive Croat channel. Legislative
solutions envisioned their participation in RTVFB-H programming together with Bosniaks and
then, through further reconstruction of PBS and creation of the nation-wide public broad-
caster BHRT, also with Serbs and Others.

The Bosniak side also entered the whole reform led by institutions of the international com-
munity dissatisfied. Primarily there was dissatisfaction with the abolishment of the former RTV
B-H which meant the creation of RTVFB-H covering just one part of the country and the very
uncertain creation of a nation-wide public broadcaster. Besides, the entire reform course was
reflected in building a new system, but primarily based on former resources of RTV B-H con-
trolled by the Bosniak party. Namely, during reconstruction RTVFB-H was practically left with-
out assets and got only two percent of assets of the former Television of Bosnia-Herzegovina,
while BHRT got the rest. On the other hand, RTRS did not bring any resources into BHRT. In
this situation, RTVFB-H is forced to pay BHRT for all services for production of its own program.
In addition, the reconstruction plan for the public broadcasting system in B-H, developed by
a BBC expert team, envisioned the sale of the television building in Sarajevo (Glas Javnosti,
2003), whose maintenance was estimated as too costly, and constructing new buildings for
public televisions in Sarajevo, but also in Banja Luka. However, as Udovicic (2004) observes, it
was unthinkable for RTV employees in Sarajevo to sell what was their property until yesterday
in Sarajevo in order to make a building for RTRS in Banja Luka. Therefore, employee syndicates
in Sarajevo rejected the plan. Preoccupied with maintaining status quo, RTV employees in
Sarajevo, together with Bosniak and Bosnian political forces, did not offer any alternative solu-
tions and viewed the international community’s reform efforts quite indolently. When the 2005
Law on the Public Broadcasting System of B-H was passed, no voices were heard from the
professional community or Bosniak and Bosnian political parties questioning the envisioned
manner of funding the system. Only several years later, when all that was left to do was to
implement the law, desperate cries came from these circles trying to stop the implementation
of the law because it was financially utterly unfavorable for RTVFB-H.

6



2.2. Present situation

The latest legislation from October 2005, first one passed by B-H law makers but again upon
insistence of the international community, anticipates four components within the B-H Public
Broadcasting System. These are entity televisions - RTRS, RTVFB-H and radio-television that
covers the entire country - BHRT. The fourth component is the Corporation of Public Broadcast-
ing Services in B-H which actually brings all these three components together and at the same
time coordinates their work. The full legislative framework envisions the adoption of four laws
- The Law on the Public Service Broadcasting System in B-H (hereinafter System Law 2005),
Law on the Public Service Broadcasting of B-H (hereinafter BHRT Law 2005) in the Assembly of
Bosnia-Herzegovina, and Law on the Public Service Broadcasting of FB-H (hereinafter RTVFB-H
Law) and Law on the Public Service Broadcasting of RS ((hereinafter RTRS Law 2006) in the
entity assemblies. At state level the laws were passed without support from Croat delegates
and they initiated a procedure of protection of vital national interest, which is why their request
arrived before the B-H Constitutional Court. The appeal to the Constitutional Court basically al-
leged that the proposed law places Croats in Bosnia-Herzegovina, that is to say their culture and
tradition heritage, in a discriminatory position in relation to the other two peoples, because Cro-
ats are prevented from having a radio-television channel in their own language, while the other
two peoples practically have that. In relation to this, it is stated that the other two channels
(RTV FB-H and RTV RS) de facto broadcast exclusively in the Bosnian and Serbian languages
and that “Croats in Bosnia-Herzegovina cannot be satisfied with occasional news shows and
other special occasion shows, on Catholic holidays, most often in poor Croatian language.” (Con-
stitutional Court of B-H, 2005) In this regard, creation of a different Public Service Broadcasting
System was proposed, to be made up of four public broadcasters: RTV BHRT, a nation-wide
broadcaster; RTV FB-H Sarajevo, a Federation of B-H public service in the Bosnian language; RTV
FB-H Mostar, a public service in the Croatian language; and RTV RS Banja Luka, a broadcasting
service in the Serbian language. In addition, it was pointed out that the proposed law does not
define mechanisms for implementing programming principles from Article 26 of the law, giving
those responsible in the staffing structure freedom of choice, as before, to independently assess
when and how much each of the official languages will be heard in public media programs and
when and to what extent ethnic, religious, traditional, religious and cultural characteristics of
the constituent peoples will be respected, all of which is absolutely unacceptable for the Croat
people in Bosnia-Herzegovina. (Constitutional Court of B-H, 2005). However, the Constitutional
Court, without the votes of Croat judges, threw out the request concluding that the proposed
law is not destructive for vital national interests of the Croat people in Bosnia-Herzegovina.

The Republika Srpska National Assembly passed the law on RTRS in May 2006, but the law on
RTVFB-H has not been passed yet. As in the case of state laws, the Croat caucus filed a motion
with the FB-H Constitutional Court for protection of national interest. In this case, since this
court passes decisions in a different way than the state court, by decision of two Croat judges
the law was declared detrimental to Croat national interest because some of its solutions do
not provide guarantees that they will not be discriminated against in the equal exercise of
rights specified by the Constitution of the Federation of Bosnia-Herzegovina and the draft law
was returned to the FB-H Government for revision. (Constitutional Court of FB-H, 2006). It is in-
teresting that in its decision the FB-H Constitutional Court Council did not support the creation
of a so-called Croatian language channel; instead it stressed that it holds that such important
issues prescribed in the draft law that are related to the exercise of programming principles
do not contain specific legislative elaboration regarding their implementation and manner of
protection which would ensure satisfactory effects in their implementation, and also that pro-

Open
Society Fund
Bosnia & Herzegovina

/7



Policy Fellowship Program 2007-2008

tection from outvoting one of the constituent peoples in decision-making was not provided.
After that, OHR experts did some more work on the Draft Law on RTVFB-H and the FB-H Gov-
ernment voted in favor of it, but again without votes of Croat members of the Government.
The same thing was repeated in the FB-H Parliament. The draft law was sent again to the FB-H
Constitutional Court. (Dnevni avaz, 2008)

The most important measures the Government built into the new draft are reflected in height-
ened responsibility of the RTVFB-H Supervisory Board, which according to the draft is obliged
to relieve the director general of his duty if the CRA assesses that s/he is not carrying out his/
her duties and that such failure resulted in serious violation or breach of rights of any of the
constituent peoples or others. Also, the parliament was empowered to dismiss the Supervi-
sory Board in cases when the CRA establishes that the board did not comply with require-
ments from the license granted to the system and/or license granted to the service which led
to serious violation or breach of interests or rights of any of the constituent peoples or others.
In addition, it was prescribed that a member of the same constituent people cannot be director
general in two subsequent mandates.

The stalling tactics employed by the local political forces in adopting the necessary legislation
for the operation of a long-term sustainable public broadcasting system of Bosnia-Herzegovina,
coupled with a rather inconsistent approach used by the international community, which often
gave up on the principles it stood for which are related to “best international practice,” (HR
Decision, 1999) in favor of achieving compromise primarily with political forces from the Re-
publika Srpska, which reluctantly gave support to the creation of a single public broadcasting
system, produced a very heavy load for the Public Broadcasting System of B-H and for each of
the broadcasters individually.

The unenviable position that the public broadcasters are in 10 years since the start of reform
is reflected primarily in unresolved funding, big problems related to human resources and ad-
equate ethnic representation, failure to meet legislative requirements related to equal repre-
sentation of language and contents related to traditional heritage of constituent peoples and
others, failure to create and operate a Corporation which is supposed to coordinate the work
of public broadcasters, and the consequential competitive instead of complementary activities
of public broadcasters.

As a consequence of these structural problems within the System, citizens’ trust in public
televisions is low and there are considerable differences in acceptance of the system among
the different ethnic groups, with non-acceptance of the RTV system on the part of the Croat
people being the most evident. It seems that with this pace of establishment of the broadcast-
ing system, we can except that as soon as it is created we will reach the conclusion that such
a concept no longer exists anywhere. As Kontic explained (2006) ,, The paradox is that the con-
cept of the public broadcasting system we are discussing today has already become obsolete
in Europe, except no one has told us yet”. But, let us look more closely at the basic problems
that public televisions encounter.

2.3. Funding

Regular operations of public televisions in B-H, according to the System Law, are primarily
financed by revenues from RTV subscription fee and advertising. Each of the three PSBs oper-
ates as an independent company responsible for its own financial operation. The System Law



2005 envisions collecting the licence fee at one central account and distributing it among
BHRT, RTVFB-H and RTRS, based on the formula 50:25:25 respectively. Advertising revenues
are treated the same way as the licence fee. This mechanism of distributing resources as
Jusic and Dzihana (2008) explained “/s in accordance with Horowitz's integrative model which
recommends such unproportional distribution of resources so that smaller groups are strength-
ened by subsidies from larger groups”, but having in mind that Federation of B-H is as twice
as RS populated, and that advertising revenues of RTVFB-H are four times bigger than RTRS's
revenues, it is hard not to agree that this system of finance is in strong favour of RTRS at the
expense of RTVFB-H. Further, it is obvious even now, although distribution of advertising rev-
enues is still not become effective, that it will significantly subdue ability of RTVFB-H to finance
its own activities. Having in mind that this outlet had lost its properties during the process of
restructuring RTV system, this loss just deepened perennial financial crisis: the Federation
audit office described RTVFB-H as illiquid. Total debts amount to KM 3.9 million, exceeding the
total capital of the company.( Audit Office for the Institutions of F B- H, 2007:8).

The level of collection license fees in 2006 was 63 per cent and it is still considerably below
the planned projection of 85 per cent that is supposed to secure financial sustainability for
the PSBs. (BHRT Report, 2007:1). But there are considerable differences between Telecom
operator which are official collectors of the tax. The lowest percentage of collection of monthly
licence fee is in areas with Croat majority. HT Mostar, which collects the fee in areas mostly
populated by Croats, collected no more than 28 per cent of the fees due, RS Telecom, which
collects the fee in areas populated mostly by Serbs collected 55 per cent, while BH Telecom,
which collects the fee in areas populated mostly by Bosniaks, collected some 81 per cent.
(BHRT Report, 2007:26)

Finally, BHRT and especially RTVFB-H found themseleves in unenviable positions regarding their
ability to pay their debts, while RTRS stabilized its operation (from 2003 to now). RTVFB-H, as
it was said before, is thus insolvent. BHRT also has problems paying debts. According to data
from the BHRT Report (2007:52), total debts at the end of 2006 were KM 16,292,187 and
the company’s credits were KM 19,209,354. The report states that debts cannot be settled
without additional financial inflow to what is presently available.

2.4.Human recousces

Altogether public broadcasters employ a staff of 1,904. Of that, RTRS has 498 employees,
RTVFB-H has 409, and BHRT has 326. In addition to that, BHRT employs 691 temporary work-
ers, who are supposed to become employees of the Corporation once it is created. (Jusic &
Dzihana, 2008)

In late 2003 the High Representative to B-H warned the management of the Public Broadcast-
ing System of B-H that they will lose 1.5 million euro in aid if they reject a plan made by a BBC
team on reform of three public broadcasters, which among other things entailed the dismissal
of 500 employees. (Glas Javnosti, 2003). But the syndicate refused the request. Also, in a
B-H Parliament discussion from December 2007 on surplus staff, public television syndicates
responded in the same way, labeling any discussion on this matter “an across-the-board judg-
ment.” Still, it is hard to take for granted that this number of employees is adequate, especially
bearing in mind the very grave financial situation of the public broadcasters and the generally
low purchasing power of the population and undeveloped local advertising market. Public tele-
vision managements often reach for examples from the neighborhood to prove that the staff

9

Open
Society Fund
Bosnia & Herzegovina

/7



Graph 1:

Difference between per-
centage share in population
structure and percentage
share in PBS of B-H employee
structure-2007

Policy Fellowship Program 2007-2008

size is not such a big problem. Former BHRT Director Drago Maric says that the staff size is not
s0 big because HRT from Zagreb employs 3,200 people. (Udovicic, 2006). However, if we com-
pare HRT's total annual revenues for 2005 with the revenues of all three public broadcasters,
we will see how unrealistic the comparison is. Namely, all three broadcasters’ total revenues
in 2005 were 41,128,553 euro, while at the same time the total revenues of HRT amounted
to 199,968,000 euro. (Perusko, 2008) This means that HRT in 2005 had almost five times as
much revenue, while the staff was a little more than 1.5 times bigger in size. Comparing staff
size and total revenues with RTV Slovenia, which has roughly the same number of employees
- 2,115, we will get similar results, i.e. that RTV Slovenia’s revenues are more than 2.5 times
higher than Bosnian public broadcasters’ revenues and in 2005 they amounted to 109.8 million
euro (Milosavljevic, 2008). If, on the other hand, the public broadcasters’ staff size were to be
compared to local commercial stations, even more devastating results would be obtained. For
example, NTV Hayat employs around 200 people. Taking into account that in this comparison
we have three public TV channels and four public radio channels on one hand and a commercial
TV channel on the other, nevertheless we cannot escape the impression that there is consider-
able surplus staff on public televisions.

Another problem related to the employed staff is the inadequate ethnic structure. Compared
to the 1991 census of the population, according to which B-H was inhabited by 43.5 percent
Muslims (today Bosniaks), 31.2 percent Serbs, 17.4 percent Croats, 5.6 percent Yugoslavs and
2.3 percent Others (Federal Bureau of Statistics), the biggest deviations are reflected in the
almost halved representation of Croats.

60

50

40 -

30

20 A

10

"l =l P
5,6
0 ‘ ‘ ‘ _

Muslims/Bosniaks Serbs Croats Y ugoslav s/Bosnians Others

O Percentage share in population structure — 1991 census

B Percentage share in Public Broadcasting System of B-H employee structure - 2007

Looking at the individual broadcasters, the data obtained shows unsymmetrical ethnic rep-
resentation at the public broadcasters. On RTRS Serb employees are represented with 93
percent, while two-thirds of RTVFB-H and BHRT employees (including Corporation employees)
are Bosniak.

The inadequate ethnic structure of staff is a result of several factors. First of all, a legacy of the
war are the exclusively Serb RTRS and the dominantly Bosniak RTV B-H from which RTVFB-H
and BHRT were later created. In addition, political pressure, primarily expressed through the
operation of Croat political parties which declare the present broadcasters as Bosniak and Serb

10



and call for boycotting subscription fee, has left its trace on Croat journalists” and editors’ wish
to become involved in the work of these televisions. Slavo Kukic, RTVFB-H Supervisory Board
President, states that “not infrequently in the past five years we had situations in which qual-
ity journalists, whose engagement had been agreed, subsequently - due to political pressure
they were subjected to and with apologies for having to do that - called off the arrangement.”
(Vecernji List, 2007). The third, but not less important cause is failure on the part of public
broadcasters’ managements to act toward systematic improvement of the ethnic structure.
This inaction on one hand is motivated by keeping status quo, which is evident on the example
of RTRS where attempts to improve the ethnic structure are symbolic and are reflected in an-
nouncing vacancies for journalists and language editors “who are familiar with the languages
of the Bosniak and Croat peoples,” while at the same time opportunities are missed to appoint
non-Serbs to editorial and managerial positions of responsibility. This way, the company’s en-
tire managing board, which has the biggest responsibility in running the station on a day-to-day
basis, is made up of only Serbs. On the other hand, it is evident that RTVFB-H and BHRT man-
agements are reluctant to talk about ethnic representation. In these companies’ annual reports,
no data can be found on the ethnic structure of employees, although it is a legally prescribed
obligation for public broadcasting services in carrying out their activities and in the staffing
structure, to implement relevant provisions related to equal rights of constituent peoples and
others in Bosnia-Herzegovina. The environment that the public broadcasters are operating in
is simply being forgotten and professionalism is stressed as the only criterion for employment
in these companies. This kind of understanding, of course, does not help as it is evident that
the structure is inadequate and that this issue, like all others, should be approached rationally
and that medium-term measures need to be taken to balance the ethnic structure. Finally, one
should not forget that the unenviable financial situation of the public broadcasters does not al-
low managements to act efficiently towards achieving a better balance in the employee ethnic
structure, because hiring new staff requires considerable financial investments.

2.5. Equality of Peoples in Terms of Language, Culture and Tradition

Programming principles prescribed by the most recent legislation on the system and services
also stipulate equal use of the three languages, as well as contents that correspond to the
traditional heritage of all three peoples.

* Public service programming shall respect the national, regional, traditional, religious,
cultural, lingual and other characteristics of the constituent peoples and all citizens of
Bosnia-Herzegovina.

* Public service programming shall also affirm the cultural and other needs of national mi-
norities in Bosnia-Herzegovina. Public service programming shall respect the rights of the
constituent peoples and others and shall be edited equally in the three official languages
and two alphabets.

* |n the production of their own programming and programming in co-production, public
services shall ensure equitable representation of contents that correspond to the tradi-
tional heritage of all three peoples and adequate representation of others. (Article 26,
System Law 2005)

However, practice so far has shown that representation of the mentioned languages and con-
tents is inadequate. In terms of language spoken on public televisions, there is a principle
that a journalist has the right to choose on what norm they wish to speak and all three public
broadcasters have created language editing departments which are in charge of standardizing

11

Open
Society Fund
Bosnia & Herzegovina

/7



Graph 2:

Representation of language
norms in the news programs
at the level of PBS

Policy Fellowship Program 2007-2008

language according to the selected lingual norm. In light of the inadequate ethnic structure
within the public broadcasters, the logical conclusion is that the lingual situation is no better.
Still, managements are given the possibility, by selecting presenters in news programs and
by selecting translators and language editors in foreign sub-titled shows, to ensure better
representation of all three peoples in these kinds of programs. However, is this so in reality?
Do these companies” managements really do that? The answer is offered by monitoring of lan-
guage used by news program presenters and language in foreign sub-titled programs, which
was carried out as part of this research. (For detailed methodology, see Annex 1)

The results show that at the level of the whole system (i.e. all three broadcasters together),
use of Serbian language is in the forefront in news programs, but use of the other two lan-
guages is also noticeable, and therefore we cannot speak of their total marginalization.

News programs — representation of language norms at the level
of the Public Broadcasting System of B-H (N=255)

120
100
a0
&0
40
20

Bosnian Croatian Serbian Other Unknown
language  language  language

However, if use of language is viewed at the level of individual TV stations, the results are
more devastating. The exclusively used norm in RTRS news programs is Serbian language and
Cyrillic alphabet. On the other hand, on RTVFB-H the Latin alphabet is used exclusively and use
of the Serbian language was registered in just two cases. The RTVFB-H information space is
predominantly ruled by the Croatian (51%) and Bosnian language (46%). Representation on
BHRT is the most balanced, but still with significant dominance of the Bosnian language (50
percent), while representation of Croatian (23%) and Serbian language (20%) is under one-
third. However, situation with primetime news programs on BHRT is very different with more
than half programs broadcasted in Serbian language.

By analyzing representation of lingual standards in foreign subtitled programs, even more dev-
astating results are obtained, especially bearing in mind that minimum funding is needed to
provide equality in this segment.

The Bosnian language is most represented on RTVFB-H (88%) and BHRT (67%), while Serbian
is almost exclusively used on RTRS (99%) and to a certain extent on BHRT (22%), while in
FRTVFB-H subtitled programs it is not represented at all. The Croatian language is marginalized
to a great extent. It is entirely absent from RTRS, while on BHRT (9%) and RTVFB-H (12%) it
is represented in very small percentages. Representation of the Cyrillic alphabet in foreign
subtitled programs is marginal. It is not present at all in BHRT and RTVFB-H programs, while
in RTRS programs it appears in just three out of 65 shows. There is no doubt that the issue of

12



subtitling programs in Cyrillic requires certain technical preconditions and it is therefore hard to
expect its equal use in this program segment. Still, its complete absence from foreign subtitled
programs on two broadcasters demonstrates that these companies’ managements do not
meet their legal obligations.

With regard to programs related to culture and tradition of the constituent peoples, as well as
all B-H citizens, the monitoring results point to several worrying omissions on the part of public
RTV companies. Looking at the level of all three televisions, Croats are again in the worst posi-
tion with five percent of programs in this field related to them. However, a considerable num-
ber of programs (42%) are aimed at all citizens (including Croats), partly relativizing this situa-
tion. The situation at RTRS is the most worrisome. In the monitoring period, out of 21 shows 18
were devoted to the tradition and culture of the Serbian people, while only two shows covered
all B-H citizens. Lack of shows devoted to the tradition of the Serb people on RTVFB-H is also
symptomatic. In the show Mozaik religija (Mosaic of Religions) this television covers religious
issues related just to Islam and Catholicism, neglecting Orthodoxy and Judaism which are also
present in B-H. Unlike RTVFB-H, BHRT in its weekly program presents all four religions.

2.6. Corporation of Public Broadcasting Services:

Complementarities or Competitiveness in Public Television Programming

The Corporation was supposed to be founded on 16 January 2006, but this did not happen
because the Law on the Public Broadcaster in the Federation of B-H did not pass and that
prevented appointing the new Board of Governors of the Corporation (System Board) without
which is impossible to register the Corporation as a legal subject.

According to System Law 2005, The System Board coordinates activities within the system,
proposes the amount of the monthly RTV licence fee and supervises its collection, acts as
Supervisory Board of the joint Corporation of the PSB System, and adopts programming codes
for the whole PSB System, through which it protects languages, culture and tradition of con-
stituent peoples and minorities in B-H.

The System Law 2005 defines the broadcasters’ independence as well as their mutual relations.
Article 4 prescribes the autonomy of public televisions in all important segments of production and
presentation. On the other hand, content compatibility is not mentioned directly, but only as coordi-
nation of resources for gathering contents for news programs. Still, certain mechanisms for estab-
lishing compatibility of program contents are to be found in the authority of the Supervisory Board
of the System to “coordinate the harmonizing of program schedules through cooperation among
supervisory organs and managements of public broadcasting services”.(System Law, 2005:8-D)

Hence, it is evident that the legislative solution does not envision a significant integration of
the System because the individual broadcasters are autonomous in all important segments of
production and presentation. However, without the existence of a System Board, coordination
among public broadcasters is reduced to a minimum and they openly act as each other’s com-
petition. This is most evident in the news program schedules which overlap in news broadcast
times or broadcast with very little time in between, although all three broadcasters, via the
terrestrial and especially cable network, are available in most of B-H. If we take into account
that production of news programs is among the most expensive TV productions and that there
is a single funding system at the level of the entire system, the question is raised as to why
these news programs exist in the form they are in now?

Open
Society Fund
Bosnia & Herzegovina

/7



Graph 3:

Television audience share in
B-H (2002-2006) Source: MIB
(2007)

Policy Fellowship Program 2007-2008

Federal Television (TVFB-H) has calculated that its news programming costs at least KM 13,000
per day (Lonic, 2007). Assuming the other two PSBs spend the same amount, more than KM
14 million is spent on these programs annually. This means that one third of the funds raised
from the licence fee in 2006 were spent on these programs. It is clear that this sum includes
much wastage of taxpayers” money; sending three crews to cover one event cannot be justi-
fied. However, although the plan made by the BBC expert team had envisioned the creation
of a single news collection system, as RTVFB-H Director Jasmin Durakovic says, this proposal
was subsequently abandoned. Of course, this was done due primarily to accommodate re-
quests by political parties from the Republika Srpska which see the RTRS channel primarily as
having all characteristics of a state television rather than an entity television.

It is evident, therefore, that reconstruction of the Public Broadcasting System in B-H, charac-
terized by international community leadership and resistance of local political forces, has not
yet led to the establishment of a system of public televisions that would be financially viable
in the long run, with an adequate number of employees corresponding to B-H's real potentials,
with balanced staffing, programming and lingual policies allowing all citizens and peoples in
Bosnia-Herzegovina to feel that these televisions are their own. And finally, instead of comple-
mentarities, the public televisions have started to compete in producing equal or almost equal
contents, neglecting the fulfillment of program quotas imposed by CRA decisions. This compe-
tition neglect the fact that the B-H public television system does not operate in a vacuum, but
rather in quite a vibrant environment of commercial televisions, as well as television stations
from neighboring countries which are increasingly available to B-H citizens via cable networks,
and that the public TV audience share has considerably dropped over the last several years,
which is more than evident from the chart below.

Television audience share in BiH % (2002-2008)

35
301
30 1_\\‘_'—‘_*_\‘_
25
49 - ——FTV
- —m— PIMK EH
15
I — —. —RTRS
10 e l—— —=—BHT
— . - i 7
= — ?_“_-_j_—’_ -
0 T . : -
2002 2003 2004 2005 2006

Coupled with all this, if we bear in mind that 2012 was chosen as the year of transition from
analogous to digital broadcasting in Europe and that our televisions are already now having
problems regarding compatibility with European televisions, and that digitalization requires
considerable financial resources which are nowhere in sight for the time being, we must ask
ourselves if the unpreparedness for change on the part of political parties, as well as public
service managements and employees, will contribute to the implementation of the European
model according to which public televisions are labeled as carriers of the digitalization pro-
cess?



3. Policy options

Taking into account issues related to the legislative framework and existence of political will for
its change, efficiency of the system (funding, human resources), exercise of equality of citizens
and peoples in public television programming, complementarities of programming of public
broadcasters within the broadcasting system, challenges imposed by competition of commer-
cial televisions, as well as the forthcoming convergent, multi-channel and digital environment,
it is necessary to assess how much the present options for restructuring the system contribute
to positive resolution of these issues.

3.1. Marginal changes of existing policy solution

Itis hard to imagine that the present situation of legislative incompleteness might become per-
manent, simply because procedures and mechanisms are in place that can lead to completion
of the legislative framework, although this process is quite slow. In relation to overall reform,
the Bosniak and Serb sides basically support the present situation with some, but not major,
changes.

Although the SDA, one of most significant bosniak political party, declares that the best solu-
tion for B-H is one state radio-television covering the entire B-H territory and serving all its
citizens, the prevalent opinion is that it is impossible to achieve this solution at this moment.
(Dnevni avaz, 2007)

Therefore, representatives of Bosniak parties have not come out with an elaborate idea of
how to rearrange the public broadcasting system; instead, in amendment procedure in the
FB-H Parliament House of Representatives, they voted for amendments under which market-
ing revenue will not be shared according to the principle stipulated by the framework Law on
the System, but will “primarily be used for funding one’s own activity.” Parliament passed the
amendment with strong suggestions from the RTVFB-H administration which is sending clear
signals that implementation of the stipulated distribution of marketing revenue would spell
disaster for the company’s business.

As for political will to apply the solution adopted by Parliament, it should be stressed that this
will be difficult because it contradicts the Law on the System, which it should be harmonized
with. This means that the Law should be changed at state level, for which, since this is not a
harmonized approach of all parties from FB-H, parties from the Republika Srpska will hardly have
understanding. As for contributing to efficiency of the system, this solution would maintain the
present balance of power among the broadcasters, which means that RTVFB-H would most
likely remain the strongest link in the system, but BHRT would not be strengthened, which cer-
tainly is the goal of Bosniak political parties. In addition, it is certain that RTVFB-H would become
even more commercialized because this would be the only way to independently boost its rev-
enue, although even now it is the most commercial part of the System and marketing revenue
makes up 40 percent of its total revenues. This would question the fulfilment of its public service
obligations because there would be less and less room for public interest contents.

On the other hand, Serb political parties insist on full implementation of the latest legislative
framewaork. President of the BHRT System Board from the RS Nikola Deretic insists that the
Law adopted in 2005 must be implemented in its entirety (Dani, 2007). However, when speak-
ing about this, RS representatives first of all refer to implementation of distribution of marketing

15

Open
Society Fund
Bosnia & Herzegovina

/7



Policy Fellowship Program 2007-2008

revenue which would favor RTRS, but they do not ask in what way RTRS provides equality of
all three constituent peoples, although there are numerous indicators, visible to everyone, that
determine it to a big extent as a Serb ethnic broadcaster. On the other hand, politicians from
the RS not infrequently use the opportunity to take action against BHRT as the roof broad-
caster, which undoubtedly undermines the establishment of the system.

For example, in January 2007, after several allegedly unpleasant questions to RS Prime
minster the RS Government decided to cease cooperation with BHRT, and later denied its
journalists access to governmental press conferences. Later on, journalists of BHT1 found
themselves barred from entering the building where the RS President was holding a press
conference. (Irex, 2007) As a result, the Steering Board of the BHRT dismissed General Di-
rector Drago Maric on the very day his term in that post would have ended. During the crisis,
Rajko Vasic, Spokesman of strongest political party from RS, SNSD said: “BHTT is nothing,
someone just declared it as belonging to the state, but it simply cannot be sold and has no
Justification on the market, or viewership either”. (Dnevni avaz, 2007) Vasic, also, show that
their support to the proposed concept of the public broadcasting system is very question-
able, saying that it is best for each of the three peoples in B-H to have their own television
and just form a joint coordination body working in the interest of the economy and citizens.
(Dnevni avaz, 2007)

The legislative solution advocated by RS representatives is already within reach and will cer-
tainly come to life soon. However, it is entirely certain that it will lead to a crisis of the system,
because it will be shown soon that RTVFB-H will not be able to function in a way even remotely
similar to what it is now. It is very likely that the number of employees at this company and
the amount of their salaries will soon be on the agenda. On the other hand, silence of political
representatives from the RS regarding unequal treatment of constituent peoples in RTRS pro-
grams and employee structure and lack of will to improve things in a significant way will cer-
tainly not contribute to achievement of equality. Furthermore, insistence on defining RTRS as a
state channel instead of entity channel will undoubtedly toughen competition among members
of the Public Broadcasting System and contribute to further uncontrolled expenditure of joint
financial resources. However, complementarity for now is only wishful thinking. As Mehmed
Agovic (2007), Director General of BHRT said: “/t would be logical in such a system, in such
a division, to make a complementary program schedule, conditionally speaking, for the entire
system, which means that entity televisions must be concerned with their local area, entity,
region, city, etc. State television must deal with matters speaking about something of interest,
something that interests the public with regard to the operation and existence of the state and
its life. It must show them everything that is important in the world. Third, enable them to see all
important cultural, sports, world events”.

3.2. Three ethnic channels, plus one state channel

The strongest political party with a Croat determination, HDZ B-H, demands the creation of
special channel broadcasting in the Croatian language. Their demands have been supported by
all Croat delegates in the state and federal parliament, at least in the part related to efforts to
stop proposed legislation. Although they are sometimes inconsistent, that is to say sometimes
they mention three channels and sometimes four, in an appeal filed with the B-H Constitutional
Court, they stood for the creation of three channels, in Bosnian, Serbian and Croatian, plus a
fourth channel as a nation-wide broadcaster. In addition, sometimes they insist on a channel
broadcasting in the Croatian language and sometimes they speak of a right to a Croatian televi-

16



sion channel, i.e. right to an information system. Josip Peric, Head of the Croat Caucus in the
B-H Federation Parliament House of Peoples, explained:
“The Republika Srpska has all rights; they behave like a state, while Croats are denied all
that. Croats want a channel in the Croatian language or some variant where they will have
a feeling that this television is also theirs.”(Nezavisne novine, 2007)

The main argument for the request is that “Croats are just asking for what the other two peoples
have” and it is underlined that RTRS is a Serb television, RTVF-B a Bosniak one and that BHRT
is some kind of a Bosniak-Serb amalgam in which the Croat component is not recognizable. As
a concrete result of establishing a channel in the Croatian language, subscription fee will be
paid more, which will contribute to stabilization of the financial situation for public televisions,
new channels with an ethnic prefix will be watched more, which will restore or strengthen
citizens’ trust in the system, and as Peric says, “even paliticians in elections will stop promis-
ing a Croatian language channel”, which implies that political tensions in the country will calm
down. The request for creating a special channel was supported by other important Bosnian
Croat institutions. In the Declaration on the Constitutional and Legislative Position of Croats in
B-H (2005), passed in Neum in October 2005, the need is expressed for the Croat people to
have separate public channel broadcasting in the Croatian language.

Let us look now at how the request relates to the evaluation criteria we listed. HDZ B-H refers
to unquestionable support of all Croat citizens for their request. The usual argument for this is
the low level of payment of subscription fee in Croat-majority parts of B-H. At the same time,
HDZ representatives not infrequently call on citizens to boycott paying the fee or by their own
example suggest that. As Peric said,,/ first of all do not pay tax (.. .) I first of all will not pay tax
as a matter of principle. You can make me do that only in court” (Nezavisne novine, 2007). Still,
HT Mostar, which collects the fee in areas mostly populated by Croats, collected in 2006, 28
percent of the fees due, which is a small percentage compared to BH Telecom which collects
81 percent of the envisioned fee, but it shows that almost one-third of the Croat population
does fulfill the obligation to pay tax. On the other hand, other palitical parties with a Croat de-
termination are not quite so resolute that the solution offered by HDZ is the most fortunate one.
A representative of the second strongest Croat political party, HDZ 1990, Martin Raguz, said:
“l am afraid this issue has been overly reduced to the story of the Croatian channel. It is true
that the present situation is not satisfactory for the Croat peaple, both in the sense of program
representation and in terms of staffing positions.” (Nezavisne novine, 2007a)

Meanwhile, the president of the Croat Peasants Party of B-H, Marko Tadic, presents a totally
different opinion and maintains that there should be one public broadcaster in B-H, where all
three peoples will be represented based on parity. “The existence of three channels is not a
good solution because it would mean ghettoization. On the other hand, as long as HTV exists, it
will be the most watched program for us.” (Nezavisne novine, 2007a)

If, on the other hand, we speak of willingness of Bosniak and Serb political parties and inter-
national community representatives to accept the solution advocated by HDZ B-H, it must be
noted that there is no support of this kind. Bosniak political parties view the demand for a Croa-
tian channel as a tacit request for an exclusive Croat entity in B-H. SDA Vice-President Sefik
Dzaferovic explained: “/ reject any story of division of television into ethnic channels because
that would basically mean further deconstruction of B-H” (Dnevni avaz 2007). Serb political par-
ties have not declared themselves on this issue, but it would be hard to imagine them choosing

17

Open
Society Fund
Bosnia & Herzegovina

/7



Policy Fellowship Program 2007-2008

to change the stipulated solution because it is very favorable for them financially and it also
confirms RTRS's independence on all important matters. International community representa-
tives are absolutely against the HDZ proposal because it would mean, among other things, the
total collapse of the concept they have been building for a full 10 years. High Representative to
B-H Miroslav Lajcak recently commented on requests for a Croatian-language public TV chan-
nel: “If someone wants a television which broadcasts in only one language and for only one
people, then, in accordance with market economy, they can set up a private TV house and no
limitations will be imposed.” (Kukic, 2007).

The next question is how the proposed solution would contribute to improving the system's
efficiency, i.e. how it would regulate the issue of funding and staffing. It is certain that with
the creation of a Croat channel the collection of subscription fee among the Croat population
would rise. However, even if the level of collection by HT Telecom becomes 100 percent, a
scenario absolutely no one in B-H believes in, the total annual revenue would rise by 5.6 million
KM. Bearing in mind that the total revenues of all three TV stations in 2006 were 91 million KM,
this would mean a rise of six percent. The question is whether this money would be enough
to make a new RTV building in Mostar which does not exist now, to buy all required technical
equipment in order to create preconditions for the operation of anather TV program, and to hire
some 100 new workers to operate the new television? Another question that would be raised
strongly in the implementation of this scenario regards surplus employees at RTV Federation -
Studio Sarajevo. Would there be funds in the anticipated rise in cash inflow to create programs
to take care of dismissed employees or would they just have to be released into the street?
Another question that is raised is what to do with Croat employees already working at RTV
Federation? They have agreed to work in the given environment and they have not spoken up
once with a letter of support for the creation of a separate Croat channel.

It is also entirely certain that the creation of two channels instead of one within RTVFB-H would
lead to reduced marketing revenue, which made up as much as 40 percent of the television’s
total revenues in 2006. Namely, the trend of consolidation in the marketing industry has not
bypassed B-H and in this market, in addition to the public service, only three commercial
networks with national coverage succeed in taking a significant part of the marketing cake.
Therefore, it is entirely certain that RTVFB-H's market position would be weakened, but no one
can say with certainty that this lost portion would be taken over by the newly-created Croat
television rather than by commercial televisions. So it might happen that what the system
gains in one place, it loses in another.

The next criterion is equality, i.e. in what way the creation of the channel would contribute to
balanced representation of programs in languages of the constituent peoples and programs
corresponding to their traditional heritage? It is entirely certain that additional statistical indica-
tors at the level of the system would give us more adequate indicators than we have now, but
itis also certain that at the level of the individual public televisions we would have mono-ethnic
televisions with little or no rights of those who do not declare themselves as the majority
ethnic group. This solution would probably be more likely to succeed in completely territorially
divided communities. But is this the case with the Federation of B-H? What rights in this case
does a considerable portion of the population of Bosniak ethnicity in Mostar have? Or, what
about significant Serb refugee groups in Drvar, Glamoc and Bosansko Grahovo? Which televi-
sion should produce programming from the Central Bosnia Canton which is made up of both
Croat and Bosnia populations? All these cases, and there are more, speak in favor of the fact

18



that lingual or ethnic exclusivity excludes a considerable portion of the population. Would this
lead to revolt among these population categories and make them refuse to pay subscription
fee, which would again bring us to a similar or same situation as we have now?

HDZ proposals do not say much about potential cooperation and programming complementari-
ties among the projected public broadcasters. Still, if RTRS is used as the model, and it is, then
it is certain that such cooperation would be reduced to a minimum. This would consequentially
mean that instead of today’s paradoxical three news teams, an absurd four teams would be
sent to cover an event, additionally burdening the public televisions” impoverished budgets.

3.3. Thematic channels

From the professional community, what can be heard most often is that an entire system based
on an ethnic principle is absurd and that it does not suit the country’s needs. For example, Agovic
(2007) said: “I myself think that the ethnic criterion in forming any kind of body in media is inadmis-
sible, it's trouble. {...) From the professional viewpoint of the trade, it should be done differently
and there Is no need to reinvent hot water; it's all clear. Peaple who have been in this business
for some time will tell you in a second how this should be organized in Bosnia-Herzegovina, but it
is as it is.” A similar idea, although a bit more ethnically sensitive, is presented by Jasmin Dura-
kovic, Director General of RTVFB-H: “The right proportion for the PBS is that there are not three
channels, but two for all. The first channel should be representative and Bosnian-Herzegovinian,
professional, nation-wide and with the best production, like HRT 1. The second may have regional
quotas for certain programs, ethnic contents”. There are some other variations, such as Vlastimir
Mijovic's, who calls for “one public/state television with three channels, not three (or four) with
one frequency. Then, like all normal people, on the first channel we would have a news/documen-
tary program combined with local TV production, on the second imported entertainment and our
own foolishness, and on the third a combination of sports and transmissions of parliament ses-
sions” (Oslobodjenje, 2007), but what is common to all these ideas is creation of thematic chan-
nels, which allows contents to be developed among several channels and creates preconditions
for boosting program quality. Instead of, for example, having TV stations producing three news
programs parallel with each other, they would produce one, resulting in considerable economies
for investment in other program segments. From the aspect of sustainability of the system, this
model has an advantage over the existing one because it allows funds to be spent more ratio-
nally. Instead of three crews, one news crew would be sent to cover an event. It is also certain
that program quality would be boosted because money would be spent more rationally, allowing
quality of local production to be raised to a higher level and better quality foreign production to
be purchased. As for achieving equality, speaking in principle, the system does not offer anything
less than the present legislation. As Kukic (2007) wondered: “How could anyone, unless they had
ulterior motives, have anything against a Radio and Television of Bosnia-Herzegovina which would
have a balanced structure of journalists and editors and which would, in all programming genres,
devote equal space to all ethnic, language, cultural, regional, religious and other differences? Also,
who could be against a program in which, owing to the staff balance, everyone would speak the
language they consider their own so that Bosnian, Croatian and Serbian would be spoken at the
same time, especially since we are dealing with very similar languages, thus enabling viewers and
listeners to master their own language, as well as the languages of their fellow citizens?” How-
ever, creation of thematic channels in contrast to ethnic/entity channels most certainly does not
enjoy political support, primarily from parties from the RS which do not want to question in any
way the existence of RTRS in the form it is in now, and most certainly from many Croat political
parties either, which strongly advocate for the creation of channels based on lingual exclusivity.

19

Open
Society Fund
Bosnia & Herzegovina

/7



Policy Fellowship Program 2007-2008

3.4. Digital enivroment

Finally, the question is how digitalization of television would effect the implementation of above
mentioned policy options? On one hand, digitalization would make introduction of a new chan-
nel easier because it allows transmission of a larger number of channels on one frequency.
Hence, technical transmission capacities would even favor the creation of the channel. On the
other hand, digitalization would not significantly reduce costs of program production, which is
what costs the most. Digitalization of television might also open up some new ways of broad-
casting fuller programs related to the traditional heritage of the constituent peoples. Namely,
digital TV allows asynchronic watching of programs, unrelated to the time when certain pro-
grams are produced and broadcast. This would mean that viewers can program the television
set to watch programs that interest them the most at a time that suits them the most. Be-
sides, new digital environment will put stronger competition in front of PBS" because a number
of new thematic channels will appear. If at that time PBS would be weak and dysfunctional as
it is today, certainly it will not have anything valuable to offer to the audience.

20



4. Conclusion and Recommendations

It is entirely certain that radical changes to the current concept of the Public Broadcasting Sys-
tem in B-H are not possible with the current constellation of political forces. In this regard it is
too utopian to suggest solutions that other “normal” countries have. Legislative reform should
be adopted as soon possible in line with the proposal initiated by OHR because it will allow the
Corporation to be set up and the system to function. Subsequently, once the system starts
living, legislative amendments should be proposed to improve it.

Recommendations for Law Makers / legislative authorities at state and entity levels:
- Pass the Law on RTVFB-H in the form the FB-H Government sent to Parliament.

With regard to ensuring financial sustainability of the system, the central issue is whether the
prescribed system of funding public televisions will lead to the system'’s consolidation. For
now there is indication that the system favors RTRS and it is very likely that BHRT with full
implementation of the Law will be additionally reinforced. However, the question is whether
RTVFB-H can survive the new system of distribution of marketing revenue as the broadcaster
is not solvent even now. Therefore, from a financial point of view the very functioning of the
conceived public broadcasting system is very uncertain. There are three mechanisms that can
lead to improvement of public broadcasters” financial circumstances. The first is increasing
the level of collection of subscription fees. However, the basic precondition for this is political
will on the part of government representatives, which is still not sufficiently present for differ-
ent reasons. The broadcasters themselves can do little in this regard as long as political and
public figures call for boycott of subscription fee. A viable solution for restoring government
responsibility regarding payment of subscription fee would be commitment on the part of
governments on different levels to compensate part of the money that is not collected from
subscription fee. This solution, already familiar in B-H in connection to revenue from healthcare
contributions, would prevent irresponsible calls to citizens asking them to boycott subscription
fee, because political officials instead of citizens would have to pay the stipulated amount from
budget funds.

In addition, it is necessary to eliminate practices by broadcasters themselves which some-
times make inappropriate moves that give revolted citizens motive to refuse to pay RTV tax.
The second way to alleviate financial difficulties is to increase the amount of tax. This idea is
especially popular with public broadcasters’ managements which stress that the 6 KM tax
is among the lowest in Europe and that the amount has not changed since the system was
established although another TV channel was launched in the meantime (BHT). However, this
solution would certainly encounter a lot of resistance among tax-paying citizens because it will
be shown that those who do not pay tax can continue to do that without any consequences,
while regular payers will be “awarded” for their loyalty with an increase in the amount they
must pay.

The third way is reflected in @ more rational internal organization of the system itself. This
primarily means creating a single news collection service which will serve all three televisions
under the same conditions, as well as redesigning the entity televisions’ news programs so
they do not compete with BHRT, but rather fill the voids that this broadcaster leaves open. This
would lead to significant economies and the broadcasters would be left with more money to
invest in quality programming. Also, it is important to start a fact-based debate about the num-

21

Open
Society Fund
Bosnia & Herzegovina

/7



Policy Fellowship Program 2007-2008

ber of employees in the PBS, since refusal even to talk about it will not resolve the situation.
By a combination of all these measures, financial consolidation of the system is possible. Still,
it should be noted that the order of applying these measures by no means can start with in-
creasing RTV tax. This should be the last measure following the unification of news programs
and increase in the level of collection of tax.

Recommendations for Law Makers / legislative authorities at state and entity levels:
- Initiate a debate on fairer distribution of resources from subscription fee and marketing
among public broadcasters.

Recommendations for managements of public broadcasters:
- Harmonize public broadcasters’ operation by establishing a more efficient news program at
the level of the system, which should result in economies in its production.
- Produce a feasibility study on justification for the present number of employees and intro-
duce a restrictive hiring policy for new staff.

Recommendations for the Office of the High Representative (OHR):
- In case of lack of political willingness to achieve a higher level of collection of RTF tax, im-
pose solutions envisioning budget compensation of resources lacking for normal operation
of the PBS.

Recommendations for the Communications Regulatory Agency (CRA):
- After public service managements rationalize their expenditures and after authorities ensure
a higher level of collection of RTV tax, approve the requested increase in tax.

The present legislative solutions allow for equality to be achieved among constituent peoples
and others both in staffing and in program production. The problem with inadequate Croat rep-
resentation at the level of the System can be solved to a big extent by setting up a production
center in Mostar, which the Law on BHRT stipulates. The biggest problem is insensitivity of
public broadcasters” managements in approaching this issue. This is especially true with regard
to equality in program production. Namely, for adequate representation of all three languages
in translations of foreign programs only good will is needed, because all three televisions have
language editing departments that can language edit articles in any of the language norms. As
for representation of language and staff in other programs, improvements can also be made,
as RTVFB-H has already shown by providing adequate representation of Croatian language in
the news program. More radical changes in the ethnic structure of public televisions, along
with management willingness, also require government support and resolving major financial
issues at these TV companies. But these objective circumstances should not be an excuse
for managements for inaction and they should come out with clear plans on how to improve
the situation in the medium term. On the other hand, improving ethnic structure in the most
responsible positions should not be delayed and this is especially true of RTRS which in this
regard is an exclusively Serb television.

Recommendations for Law Makers / legislative authorities at state and entity levels:
- Supplement laws at the level of B-H and RS with amendments which the FB-H Government,
as recommended by OHR, has built into the new draft law and which envision greater re-
sponsibility of public televisions” directors and supervisory boards with regard to achieving
equality of constituent peoples and other citizens of B-H.

22



Open /
Society Fund /
Bosnia & Herzegovina

Recommendations for managements of public broadcasters:
- Ensure legally prescribed equality in use of language and alphabet, as well as in programs
related to tradition of constituent peoples and others.
- In a short-term period, provide equality of language in foreign subtitled programs and in
news programs, as well as balanced ethnic representation in editorial positions.
- Create plans to provide legally prescribed ethnic representation at the level of the entire
staff in a medium-term period of two to five years.

Recommendations for the Communications Regulatory Agency (CRA):

- Actively start monitoring the achievement of equal rights of constituent peoples and others
in public television programming.

23



Table 1:

Number of news programs
broadcast by public televisions
in the monitoring period

Policy Fellowship Program 2007-2008

Appendices

Methodological framework
The empirical research was organized around the following questions:
- Is there a disproportion in use of the languages of the constituent nations in broadcasting
of PSBs?
- Is there a disproportion in presenting the national traditions of any of the three nations in the
programs of public service televisions?

In order to reach the research goals, a methodological framework for monitoring and analyzing
public television programs (BHRT, RTVFB-H, RTRS) was developed.

Programs were recorded and monitored over the period of one week, followed by a composite
week constructed over seven weeks for all three public televisions. As Hansen et al. explained:
“A sampling strategy often used for obtaining a representative sample of television coverage is
that of one continuous week - Monday to Sunday - followed by a “rolling” or composite week,
that is Monday of one week, Tuesday of the following week, Wednesday of the following week,
and so on.” (1998:103). For this research we recorded and monitored programs in the week
from 10.09.2007 to 16.09.2007 and constructed a week that includes 17.09.2007 - Monday,
25.09.2007 - Tuesday, 3.10.2007 - Wednesday, 11.10.2007 - Thursday, 19.10.2007 - Friday,
27.10.2007 - Saturday and 4.11.2007 - Sunday. In total we monitored programs for 14 days.

For examining the usage of language norms of the constituent nations in the broadcasting of
PSBs, two samples were constructed. The first one was related to the news program and the
second to foreign programs that are titled (documentaries, serials, films). This was done because
managements of public broadcasters have direct influence on the proportion of usage of each
language in these kinds of programs. Namely, the linguistic policies of all three PSBs are based
on journalists having the right to choose which language they will use, and in this regard no one
has the right to tell them which language to use. On the other hand, the PSBs have language-
editing services that make sure the language spoken by journalists is in line with the norms of
the Bosnian, Serbian or Croatian language. So far these services have covered the work of news
program journalists, as well as subtitled foreign films, serials and documentary programs.

(a) News programs
The news program includes all daily news shows. The number of news programs broadcast in
the monitoring period on public televisions is shown in the table.
The standard Bosnian, Croatian and Serbian languages are very similar and the biggest differ-

Broadcaster Frequency Per cent
BHRT 84 33
RTVFB-H 85 33

RTRS 86 34

Total 255 100

ences among the languages are related to vocabulary. A table of characteristic vocabulary for
each language was created. The main source of differences among the languages was the
book “Current Orthographies of the Bosnian, Croatian and Serbian Languages: Similarities and
Differences” /Bosanski, hrvatski i srpski aktuelni pravopisi: sliénosti i razlike/ (Muratagic - Tuna,
2005). Also, monitoring of the first seven primetime news programs of each public broadcaster
helps to describe differences between language norms.

24



Table 2:
Differences/similarities in vocabulary in Croatian, Bosnian and Serbian languages

Open
Society Fund
Bosnia & Herzegovina

)

English Croatian Bosnian Serbian
1 Abroad Inozemstvo Inozemstvo/inostranstvo Inostranstvo
2 | Again Ponovno Ponovo Ponovo
3 [ Also Takoder Takoder Takode
4 | Ambassador Veleposlanik Ambasador Ambasador
5 | Approval Suglasnost Suglasnost/saglasnost Saglasnost
6 Attend Nazoiti Prisustvovati Prisustvovati
7 | Attention Pozornost Paznja Paznja
8 | Chairman Predsjedatelj/Predsjedavajuci Predsjedavajuci Predsjedavajuci Predsedavajuci
9 Christ Krist Krist/Hrist Hrist/Hristos
10 | Colleague Kolegica Kolegica Koleginica
11 | Comma Zarez Zarez Zapeta
12 | Consortium Kolegij Kolegij Kolegijum
13 | Consumer basket PotroSacka koSarica PotroSacka korpa Potrosacka korpa
14 | Cooperation Suradnja Saradnja/suradnja Saradnja
15 | Council of Ministers Vije¢e ministara Vije¢e ministara Savjet ministara
16 | Criterion Kriterij Kriterij Kriterijum
17 | Defense Obrana Odbrana Odbrana
18 | Degree Stupanj Stepen Stepen
19 | Dry Suh Suh Suv
20 | Euro Euro Euro Evro
21 | Europe Europa Evropa Evropa
22 | Family Obitelj Porodica Porodica
23 | Fatherland Domovina Domovina Otadzbina
24 | Foreground Prvostupanjski Prvostepeni Prvostepeni
25 | Guarantee Jamstvo Garancija Garancija
26 | Happy Sretan Sretan Srecan
27 | High Judicial and Prosecutorial Council | Visoko sudbeno i tuziteljsko vije¢e Visoko sudsko i tuzilacko vijeée | Visoki sudski i tuzilacki savjet
28 | History Povijest Historija Istorija
29 | Hour Sat Sat Cas
30 | Imprison Uhititi Uhapsiti Uhapsiti
31 | Influence Utjecaj Utjecaj/uticaj Uticaj
32 | Insist Inzistirati Insistirati/inzistirati Insistirati
33 | Keep silent Sutjeti Sutjeti Cutati
34 | Kosovo Kosovo Kosovo Kosmet
35 | Longer Dulje Dulje/Duze Duze
36 | Million Milijun Milion Milion
37 | Ministry of Interior Affairs Ministarstvo unutarnjih poslova ...unutarnjih/unutrasnjih poslova | ...unutrasnjih poslova
38 | Misuse Zlouporaba Zloupotreba Zloupotreba
39 | Municipality Opcina Opcina Opstina
40 | Murder Ubojstvo Ubistvo Ubistvo
41 | Music Glazba Muzika Muzika
42 | Names of months: January, Febrary,... | Sijecan, Veljaca... Januar, Februar Januar, Februar
43 | Overall Uopce Uopce Uopste
44 | Period Tocka Tacka Tacka
45 | Personally Osobno Osobno/licno Liéno
46 | Political party Politicka stranka Politicka stranka Politicka partija
47 | Project Projekt Projekt Projekat
48 | Promotion Promoviranje Promoviranje/promovisanje Promovisanje
49 | Report lzviesée lzviestaj lzvjestaj
50 | Safety Sigurnost Sigurnost Bezbjednost
51 | Salary Placa Pla¢a Plata
52 | Scientific Znanstveni Naucni Naucni
53 | Special session lzvanredna sjednica Vanredna sjednica Vanredna sjednica
54 | Statement Priopenje/Saopcenje Saopcenje Saopstenje
55 | Switzerland Svicarska Svicarska Svajcarska
56 | Table Stol Sto Sto
57 | Thousand Tisuca Hiljada Hiljada
58 | Under way U tijeku U toku U toku
59 | United Nations Ujedinjeni narodi Ujedinjeni narodi Ujedinjene nacije
60 | Urgent steps Zurne mjere Hitne mjere Hitne mjere
61 | Use Uporabiti Upotrijebiti Upotrijebiti
62 | Viewers Gledatelj Gledatelj/Gledalac Gledalac
63 | Vote Glasovati Glasati Glasati
64 | Who, what, someone, no one Tko, Sto, netko, nitko Ko, §to, neko, niko Ko, §to, neko, niko
65 | Worker Djelatnik Djelatnik/radnik Radnik
66 | Yesterday Jucer Jucer Juce

25



Table 3:

Number of foreign subtitled
programs broadcast by public
televisions in the monitoring
period

Policy Fellowship Program 2007-2008

The main task of the coders was to determine which language norm was used by program
hosts (Bosnian, Croatian, Serbian or Other - in case where the language spoken is not in accor-
dance with the previous three norms). The coders had to write down at least three examples
for every decision they made. It is important to note that the decision to monitor the language
norm only of the program host was deliberate. Namely, managements of broadcasters have
mechanisms for selecting program hosts, i.e. language norms that will be spoken in the news
programs. On the other hand, the share of reporters and their language norms are influenced to
some degree by the nature of events and this is not under complete control of managements.
Also, the coding sheet included a question on usage of two alphabets, Latin and Cyrillic, in
news program subtitles. The Bosnian language uses both the Latin and the Cyrillic alphabet
(the latter, however, only formally), the Croatian uses only the Latin alphabet, while the Ser-
bian uses bath Cyrillic and Latin. (See: Wikipedia, http://en.wikipedia.org/wiki/Differences_be-
tween_standard Bosnian%2C_Croatian_and_Serbian#Phonemes)

Finally, two news programs after midnight on BHRT were excluded because they were without
a host. Also, three morning news programs on BHRT and one afternoon news program on
RTVFB-H were not recorded due to technical problems. These six cases are presented in the
table of results in the category “Unknown”.

(b) Foreign subtitled programs (documentaries, serials, films)
The number of foreign subtitled programs (documentaries, serials, films) broadcast by public
televisions in the monitoring period is shown in the table.

Broadcaster Frequency Per cent
BHRT 58 28
RTVFB-H 84 41

RTRS 65 31

Total 207 100

Apart from differences in vocabulary, the three languages in B-H differ in orthography. The Cro-
atian language alphabetically transliterates foreign names (but not from Russian, and all other
languages using Cyrillic alphabet), while the Serbian language performs a phonetic transcrip-
tion of them whenever possible, regardless of the alphabet. Officially, the Bosnian language
follows the Croatian example and this is especially true for public broadcasters, while one can
find a different practice in books and newspapers. (See: Wikipedia, http://en.wikipedia.org/
wiki/Differences_between_standard Bosnian%2C_Croatian_and_Serbian#Phonemes)

Also, when the subject of the future tense is omitted, producing a reversal of the infinitive
and auxiliary “¢u”, only the final “i” of the infinitive is elided in Croatian and Bosnian, while in
Serbian the two are merged into a single word. For example: “Bit ¢e.” (Croatian and Bosnian),
"Bice.” (Serbian).

The coders had to determine which language norm was used for writing in the programs (Bos-
nian, Croatian, Serbian or Other - in case where written language is not in accordance with
the previous three norms). The coders had to write down at least three examples for every
decision they made. Also, the coding sheet included a question on usage of the two alphabets,
Latin and Cyrillic, in these programs.

26



Open /
Society Fund /
Bosnia & Herzegovina

(c) Programs devoted to culture and tradition of B-H peoples and citizens
The number of programs devoted to culture and tradition of B-H peoples and citizens broadcast
by the public televisions in the monitoring period is shown in the table.

Broadcaster

BHRT
RTVFB-H
RTRS
Total

Table 4:
Per cent Number of programs devoted
32 to culture and tradition of B-H
39 peoples and citizens broad-
cast by public televisions in
29 the monitoring period
100

This section included documentary, cultural, religious and some specific music programs (fes-
tivals). It is important to note that the monitoring period overlapped for a while with a Muslim
holiday - Ramadan - so it was reasonable to expect a higher degree of coverage of topics
related to Muslims-Bosniaks. The coders’ task was to assess whether these programs were
devoted to the tradition and culture of Bosniaks, Serbs, Croats, national minorities (Others) or
all citizens of B-H. They had to explain their judgments by narrative descriptions.

27



Policy Fellowship Program 2007-2008

Bibliography

28

1. Audit Office for the Institutions of Fedaration of Bosnia and Herzegovina , (2007, july)
Radio-televizija Federacije Bosne i Hercegovine 2006, http://www.saifbih.ba/javni-izvi/j-
pred/?cid=548,1,1

2. Babic, D. (2007), Public Radio-Television of BiH: Old Problem, New Law, Puls demokratije,
available at: http://www.pulsdemokratije.net/clanak.php?sifra=070523001&ang=en

3. BHRT (2007, March) “Public Radio and Television Service of Bosnia-Herzegovina Business
Report for 2006,"

4. Brunner, R. (2002): ,How to build Public Broadcast in Post-Socialist Countries”, http://
archiv2.medienhilfe.ch/topics/PBS/pbs-bih.pdf

5. Constitutional Court of B-H, (2005),The decision of the Constitutional Court of B-H in case
no. U-10/05, available at: http://www.ccbh.ba/bos/odluke/index.php?src=2#

B. Constitutional Court of FB-H, (2006) Decision of the Council for the Protection of Vital Na-
tional Interests of the Constitutional Court of the Federation of Bosnia and Herzegovina,
deciding on a request of the Croat Caucus in the Federation Parliament, Decision no:
U-11/08, dated 19 July 2006, available at: www.ustavnisudfhih.ba.

7.CRA, (2001, Decembar 15) Communication Regulatory Agency: Case Analysis June 1998
- December 2001, http://www.cra.ba/en/broadcast/cases-compl/?cid=185

8. D. Davidovic, personal interview, July 23, 2007.

9. Dani, (2007, September 14), p. 7

10. Declaration on the Constitutional and Legislative Position of Croats in B-H (2005), http://
www.hizbih.info/index.php?option=com_content&task=view&id=30&ltemid=1

11. Dnevni avaz, ( 2007, Januar 15), Uredivacka politika ne smije biti ideoloSki obojena, p.8

12. Dnevni avaz, (2008, March 20), ,,Zakon o Federalnoj RTV na Ustavnom sudu FBiH", p.9

13. E. Lonic, RTVFB-H Assistant Director for Production, personal interview, September 12,
2007.

14. Federal Bureau of Statistics, http://www.fzs.ba/Dem/Popis/NacStanB.htm

15. Glas Javnosti (2003, Novembar 1) Javnoj RTV prijeti finansijska propast, http://arhiva.
glas-javnosti.co.yu/arhiva/2003/11/01/srpski/B03103101.shtml

16. HR decision, (1999) High Representative Decisions on the restructuring of the Pub-
lic Broadcasting System in B-H and on freedom of information and decriminalisation of
libel and defamation, 30 July 1999. http://www.ohr.int/decisions/mediadec/default.
asp?content_id=98)

17. HR decision, (2002) Decision on the Liquidation Procedure to be Applied in the Winding-
Up of the Public Enterprise Radio and Television of Bosnia and Herzegovina http://www.
ohr.int/decisions/mediadec/default.asp?content id=8362

18. HR desision, (1999a) Decision amending the Law on Radio-Television of the RS, http://
www.ohr.int/decisions/mediadec/default.asp?content id=99

19. J. Durakovic, personal interview, July 24, 2007

20. Jakubowicz, K (2006) “Public service broadcasting: a new beginning, or the beginning
of the end?” Knowledge Politics, www.knowledgepolitics.org.uk

21. Jusic T. & Dzihana, A. (2008) Chapter B-H in,,DIVIDED THEY FALL: Public service broad-
casting in multiethnic states”, Mediacentar, Sarajevo, forthcoming

22.Kontic, B (2006), ,, Taking a screwdriver to the system: Or why a public broadcasting service
will never function in BiH", http://www.pulsdemokratije.net/index.php?id=275&=en

23. Kukic, S (2007), ,Public Broadcasting in BiH: Between Ethnic Exclusivity and Profes-
sional Journalism”, http://www.pulsdemokratije.net/index.php?id=280&=en



24. Kurspahic, Kemal, Zlo¢in u devetnaest i trideset: Balkanski mediji u ratu i miru, (Prime
Time Crime - Balkan Media in War and Peace) (Sarajevo: Mediacentar Sarajevo, 2003)

25. M. Agovic, personal interview, July 24, 2007.

26. Marusic, M. (1999, Novembar 17). SFOR ponovo u Mostaru glumi medijsku policiju,
tjeraju¢i EROTEL, a gurajuci YUTEL?, Vjesni, Zagreb, p.3

27. MIB, Mijerenje gledanosti TV stanica: 2002-2004, (TV audience measurement: 2002-
2004) (Sarajevo: Mareco Index Bosnia - MIB, 2004; available at http://www.mib.ba)

28. Milosavljevic, M. (2008), ,Can Technical Needs Dictate Cultural and Public Interests?
Public Service Programming and the Digital Age in Slovenia” u Sukosd Miklos and Adla
Isanovic (eds.). Public ServiceTelevision in the Digital Age: Strategies and Opportunities
in Five South- East European Countries. Mediacentar Sarajevo, http://www.media.ba/
mediacentar/documents/Slovenia%bFchapter%5FMilosavljevic%2Epdf

29. Muratagic-Tuna, H (2005) Bosanski, hrvatski i srpski aktuelni pravopisi:slicnosti i razlike,
Bosansko filolosko drustvo, Sarajevo

30. Nezavisne novine (2007, July 28), Zakon o RTV FBIH ide na Ustavni sud, p.8

31. Nezavisne novine (2007a, July 18), Jedino HSS nije za hrvatski kanal, p.7

32. Perusko, Z. & Popovic, H. (2008), “From Transmission to the Public Good: Media Policy
for the Digital Age in Croatia” u Siikdsd Miklés and Adla Isanovic (eds.). Public Service
Television in the Digital Age: Strategies and Opportunities in Five South-East European
Countries. Mediacentar Sarajevo, http://www.media.ba/mediacentar/documents/Croa-
tia%20chapter%5FPerusko%2DPopovic%2Epdf

33. Rumphorst, W. (2004) “Public Service Broadcasting in an Enlarging Europe: Contrib-
uting to European Policy Objectives”, http://www.ebu.ch/CMSimages/en/leg_p_psb
wr_300804 tcm6-15161.pdf

34. Udovicic, R (2004) Tragom hrvatskog zahtjeva za rekonstrukcijom javnog RTV sistema:
Nezadovoljstvo drzavom, Mediaonline, Sarajevo

35. Udovicic, R (2006) Medijska slika u BiH u 2005. godini- lzmedu novca i politike, http://
www.anem.org.yu/cms/item/medscena/sr/Istrazivanja?articleld =7110&type =region&v
iew=view

26. Vecemijilist, (2007, April 17), U Posusju dopisniStvo FTV-a za Zapadnu Hercegovinu,

29

Open
Society Fund
Bosnia & Herzegovina

/7



Policy Fellowship Program 2007-2008

/ Open
Society Fund

Bosnia & Herzegovina

A “Policy Development Fellowship Program”
has been launched by the Open Society Fund
BiH in early 2004 with the aim to improve BiH
policy research and dialogue and to contribute
to the development of a sound policy-making
culture based on informative and empirically
grounded policy options.

The program provides an opportunity for se-
lected fellows to collaborate with the Open
Society Fund in conducting policy research
and writing a policy study with the support
of mentors and trainers during the whole
process. Thirty eight fellowships have been
granted in three cycles since the starting of
the Program.

All policy studies are available at
WWW.S0r0s.0rg.ba



